Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8248
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorPodorozhna, A.-
dc.contributor.authorПодорожна, А.-
dc.date.accessioned2024-07-02T10:39:45Z-
dc.date.available2024-07-02T10:39:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationPodorozhna A. O. Prospects for implementation of learner-centered English language Teaching at Technical Universities / A. O. Podorozhna // Проблеми інженерно-педагогічної освіти : зб. наук. пр. / Укр. інж.-пед. акад. - Харків, 2021. - № 73. - С. 44-50.-
dc.identifier.issn2074-8922-
dc.identifier.urihttp://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8248-
dc.description.abstractThe article reveals the concept of learner-centered learning; on the basis of the analysis of scientific and pedagogical literature the characteristic features of learner-centered learning of English in technical universities have been identified, namely the emphasis on active rather than passive English learning, focus on advanced studying and understanding, students’ increased responsibility and accountability, interdependence between the teacher and the student, mutual respect in the relationship between the instructor and the learner, reflective approach to the learning process on the side of both the teacher and the student, and possibility for the student to develop an independent learning trajectory, "a route map", especially in senior courses. The author emphasizes that the main goal of the learner-centered approach to teaching English in higher technical education institutions is to organize such a learning environment in which the students themselves will be able to determine the vector of their foreign language learning. The paper determines the technology of teaching English at technical universities to organize effective learner-centered learning: practice-oriented content-centered learning of English, and process-oriented learning content. The author analyzes the advantages and difficulties of applying student-centered pedagogical strategies in the process of teaching English in higher technical education institutions, and concludes that the student-centered approach in the process of teaching English in higher technical education institutions is not fully used today; this is primarily due to difficulties of both organizational and psychological nature. Lack of motivation to learn a foreign language on the side of students is one of the main factors hindering the implementation of the above-mentioned approach; lack of awareness of teachers and students about the benefits of student-centered approach; difficulties associated with the whole traditional pedagogical system, such as assessment and rigid curriculum, and a large number of students in the group – all this also creates serious obstacles to real progress in student-centered learning of the English language in a technical university.uk_UA
dc.description.abstractУ статті розкривається поняття студентоцентрованого навчання; на основі аналізу науковопедагогічної літератури вирізняються характерні риси студентоцентрованого навчання англійській мові у технічному ЗВО: акцент на активне, а не пасивне навчання; орієнтація на поглиблене навчання та розуміння; підвищення відповідальності та підзвітності студента; взаємозалежність між викладачем та студентом; взаємнаповага у відносинах між викладачем та студентом; рефлексивний підхід до процессу навчання з боку як викладача, так і студента; можливість розробки студентом самостійної траєкторії навчання, "маршрутної карти", особливо на старших курсах. Автор підкреслює, що основна мета студентоцентрованого підходу до викладання англійської мови у вищій технічній школі – організація такого середовища навчання, за якого студент сам зможе визначати вектор свого іншомовного навчання. У роботі визначаються технології викладання англійської мови у вищому технічному навчальному закладі з метою організації ефективного студентоцентрованого навчання: практико-орієнтоване, змістовно-центроване навчання англійської мови, процесуальна спрямованість змісту навчання. Авторка проводить аналіз переваг та труднощів застосування студентоцентрованих педагогічних стратегій у процесі викладання англійської мови у вищих технічних навчальних закладах і приходить до висновку, що студентоцентрований підхід при викладанні англійської мови у вищих технічних навчальних закладах сьогодні використовується не в повному обсязі, це пов'язано насамперед із труднощами як організаційного, так і психологічного характеру. Відсутність мотивації до вивчення іноземної мови з боку студентів є одним із основних факторів, що перешкоджають реалізації вищезгаданого підходу; недостатня обізнаність викладачів та студентів що до переваг студентоцентрованого підходу; труднощі, пов'язані з усією традиційною педагогічною системою, наприклад, оцінка та жорстка программа навчання, велика кількість студентів у групі – все це також створює серйозні перешкоди для досягнення реального прогресу у студенто-центрованому навчанні анлійській мові у технічному ЗВО.-
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherУІПАuk_UA
dc.relation.ispartofseries№ 73;-
dc.subjecteducational processuk_UA
dc.subjectlearner-centered approachuk_UA
dc.subjectEnglish languageuk_UA
dc.subjectteaching methoduk_UA
dc.subjectstudents’ autonomyuk_UA
dc.subjecttechnical universitiesuk_UA
dc.subjectнавчальний процесuk_UA
dc.subjectстудентоцентрований підхідuk_UA
dc.subjectанглійська моваuk_UA
dc.subjectметодика навчанняuk_UA
dc.subjectавтономія студентівuk_UA
dc.subjectтехнічні університетиuk_UA
dc.titlePROSPECTS FOR IMPLEMENTATION OF LEARNER-CENTERED ENGLISH LANGUAGE TEACHING AT TECHNICAL UNIVERSITIESuk_UA
dc.title.alternativeПерспективи впровадження студентоцентрованого навчання англійської мови у технічному ЗВОuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Проблеми інженерно-педагогічної освіти (Збірник наукових праць)

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Pipo_2021_73_7.pdf©Podorozhna A.342,61 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.