Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8426
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorYelnykova, H.-
dc.contributor.authorЄльникова, Г.-
dc.date.accessioned2024-08-19T08:44:53Z-
dc.date.available2024-08-19T08:44:53Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationYelnykova H. ADAPTABILITY IN THE THEORY OF HEALTH-SAVINGAND VALEOLOGICAL EDUCATION / H. Yelnykova // Адаптивне управляння: теорія і практика. Сер. Педагогіка. - 2022. Т. 14, № 27. DOI https://doi.org/10.33296/2707-0255-14(27)-01uk_UA
dc.identifier.issn2707-0255-
dc.identifier.urihttp://repo.uipa.edu.ua/jspui/handle/123456789/8426-
dc.description.abstractAdaptive technologies are important tools of modern education, which allow flexibly adjusting the materials of educational disciplines to the needs of students and educational conditions without loss of quality. The quality of education is related to the level of competence formation of graduates. In order to meet the requirements of the state higher education standards, graduates of Ukrainian higher education institutions must develop valeological competence, which will allow them to preserve their health and, if necessary, restoreit. The aim of the study was to determine the limits of adaptability of valeological disciplines in the system of Ukrainian higher education. The materials of the study were the curriculum of the discipline "Health Pedagogy", which has been taught since 2019 at the Ukrainian Engineering PedagogicsAcademy (Kharkiv city). The scientific publications of other Ukrainian researchers, who deal with the theory and practice of formation of valeological competence among students of higher education institutions ofUkraine, were also studied. It was established that adaptive technologies are used both in the content and in the forms of teaching valeological disciplines. A sign of the successful adaptation of the discipline to the conditions of the COVID-19 pandemic and war is the opportunity to form valeological competence in students at a sufficient level, despite the need to switch to distance and mixed learning. Other signs of adaptability are the ability to teach the discipline to students of full-time, evening and correspondence forms of education, to change the requirements for the levels of competence formation for bachelors and masters, for inclusive and gifted students. The content of the topics of the disciplines can be adapted to the conditions of the time,which was demonstrated by the example of the topic of providing emergency care in critical conditions of the discipline "Health Pedagogy". The limitations of adaptability are the prohibition to violate the principles of evidence-based medicine and the confidentiality of information received from students by teachers of valeological disciplines. The value of the adaptability of valeological disciplines lies in the possibility of supplementing the general theory of adaptation. Адаптивні технології є важливими інструментами сучасної освіти, які дозволяють гнучко підлаштовувати матеріали навчальних дисциплін під потреби студентів та умови освіти без втрати якості. Якість освіти пов’язана з рівнем сформованості компетентностей у випускників. На виконання вимог державних стандартів вищої освіти у випускників українських закладів вищої освіти має бути сформована валеологічна компетентність, що дозволить зберегти здоров’я та за необхідності відновити його. Метоюдослідження було визначення меж адаптивності валеологічних дисциплін в системі української вищої освіти. Матеріалами дослідження стали навчальні програми дисципліни «Педагогіка здоров’я», яку з 2019 року викладають в Українській інженерно-педагогічній академії (місто Харків). Також були вивчені наукові публікації інших українських дослідників, які займаються теорією та практикою формування валеологічної компетентності у студентів закладів вищої освіти України. Встановлено, що адаптивні технології використовуються як у змісті, такі формах викладання валеологічних дисциплін. Ознакою успішної адаптації дисципліни під умови пандемії COVID-19 та війни є можливість сформувати у студентів валеологічну компетентність на достатньому рівні, незважаючи на необхідність переходу на дистанційне та змішане навчання. Іншими ознаками адаптивності є можливість викладати дисципліну студентам денної, вечірньої та заочної форм навчання, змінювати вимоги до рівнів формування компетентності для бакалаврів і магістрів, для інклюзивних та обдарованих студентів. Зміст тем дисциплін може адаптуватися під умови часу, що було продемонстровано на прикладі теми надання невідкладної допомоги при критичних станах дисципліни «Педагогіка здоров’я». Обмеженнями адаптивності є заборона порушувати принципи доказової медицини та конфіденційності інформації, отриманою від студентів викладачами валеологічних дисциплін. Значення адаптивності валеологічних дисциплін полягає у можливості доповнення загальної теорії адаптації.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherУІПА; ГО «Школа адаптивного управління соціально-педагогічними системами»uk_UA
dc.relation.ispartofseriesТ. 14, № 27;-
dc.subjectadaptive technologiesuk_UA
dc.subjectvaleological educationuk_UA
dc.subjectvaleological competenceuk_UA
dc.subjectадаптивні технологіїuk_UA
dc.subjectвалеологічна освітаuk_UA
dc.subjectвалеологічна компетентністьuk_UA
dc.titleADAPTABILITY IN THE THEORY OF HEALTH-SAVINGAND VALEOLOGICAL EDUCATIONuk_UA
dc.title.alternativeАДАПТИВНІСТЬ У ТЕОРІЇ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРЕЖЕННЯ ТАВАЛЕОЛОГІЧНІЙ ОСВІТІuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Располагается в коллекциях:Статті

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
594-Article Text-1210-1-10-20230902.pdfhttps://amtp.org.ua/index.php/journal/article/view/594/503232,31 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.